Avoimia Puutarhoja odottaen!

Tiedote. Julkaistu: 24.03.2020, 15:30
Puutarhaliitto ry

Kesää ja avoimia puutarhoja odottaen -Ilmoittaudu mukaan!

Mikään ei ole niin antoisaa kuin odottaa kesän alkamista ja puutarhojen vihreyttä ja niiden loistoa. Tänä vuonna puutarhat avautuvat sunnuntaina 5. heinäkuuta, jolloin jokainen pääsee tutkimusmatkalle mielenkiintoisiin yksityisiin ja julkisiin puutarhakohteisiin. Valtakunnalliset Avoimet Puutarhat -tapahtuma järjestetään yhdeksännen kerran Suomessa.

Tämän vuoden teemana on Yhdessä oppien puutarhassa. Yhtenä tärkeänä innostajana osallistua tapahtumaan on ollut kokemusten vaihtaminen puutarhaharrastajien kesken. Moni nauttii puutarhojen kauneudesta ja viihtyisyydestä, mutta aina on mielenkiintoista päästä tutustumaan myös uusiin lajeihin, lajikkeisiin, puutarhahoitomenetelmiin ja persoonallisiin suunnitteluratkaisuihin. Jokainen puutarha on aina tekijöittensä näköinen.

Ilmoittaudu mukaan

Tapahtumaan tulevan kesän kohteeksi voi jo nyt ilmoittaa oman puutarhansa sivuilla www.avoimetpuutarhat.fi luomalla sinne kuvien kera oman puutarhaprofiilin. Puutarhatapahtuman lisäksi sivut toimivat julkisten ja yksityisten matkailukohteiden esittelysivuina koko kasvukauden ajan.

Tänä vuonna puutarhoissa korostuvat myös ekoteot. Puutarhaliiton jäsenyhdistykset ovat valinneet vuoden teemakseen Ekotekoja puutarhoissa. Yhteistyökumppanimme Biolanin tuotteiden avulla onnistuu niin taimien esikasvatus, maanparannus, lannoitus kuin kompostointikin ympäristöä huomioiden.

Avoimet puutarhat -tapahtuman järjestää Puutarhaliitto ry yhteistyössä Kotipuutarha-lehden ja Svenska Trädgårdsförbundet rf:n kanssa. Maiju ja Yrjö Rikalan sekä Nikolai ja Ljudmila Borisoffin puutarhasäätiöt tukevat tapahtumaa. Yhteistyökumppanina on lisäksi Allergia-, iho- ja astmaliitto ’Terve askel luontoon’ -kampanjallaan.

Lisätietoja:

tapahtumakoordinaattori Heidi Wirtanen, Svenska Trädgårdsförbundet rf avoimetpuutarhat@puutarhaliitto.fi  puh. 045 665 4956

tapahtumavastaava Timo Taulavuori, Puutarhaliitto ry, timo.taulavuori@puutarhaliitto.fi puh. 040 745 3005.

www.avoimetpuutarhat.fi  www.oppnatradgardar.fi

Intagram: #avoimetpuutarhat

Facebook: avoimetpuutarhat

Hyötyä ja hyvinvointia puutarhasta! Puutarhaliitto haluaa parantaa suomalaisten hyvinvointia tasokkaan puutarhatuotannon, terveyttä edistävien tuotteiden, viihtyisien viheralueiden ja innostavan puutarhaharrastuksen kautta. Tavoitteena on edistää yritys- ja harrastustoiminnan elinvoimaisuutta.